Tippek az iskolai stressz ellen – gyerekeknek és szülőknek


Egy nyolcéves kisfiú épp csak egy pillanatra néz ki az ablakon, figyelme elkalandozik – és a tanár persze máris kihívja a táblához. Mi is volt a kérdés? Miről volt éppen szó? Stressz a köbön… A dolgozatok, a barátok egymás közti vitája vagy a túl sok délutáni elfoglaltság ugyancsak nyomást gyakorolhatnak a gyerekre. Az iskolás-korúak családjában folyamatosan jelen van a stressz.

 ID-10067330

Minden anya ismeri a tüneteket, a tanulmányok pedig alátámasztják a tapasztalatot. A német szülők mintegy 42 százaléka ismeri fel gyerekén a stressz tüneteit, többek között a szétszórtságot, idegessID-100107915éget, túlhajszoltságot (57 %), fej- és hasfájást (50 %), levertséget (43 %). Sokan a gyerekek közül szomorúak, visszahúzódóak, illetve ingerülten és agresszíven reagálnak (42 %). Ezt az eredményt mutatta a DAK Egészségközpont (Az egyik legnagyobb német betegbiztosító) négy évvel ezelőtti felmérése, melynek keretében 1002 kiskorú iskolás gyermek apját és anyjá
t kérdezték meg a témában. A kapott eredményt több más felmérés is megerősíti. Az iskolás-korú gyermekek manapság abnormális mértékű stressznek vannak kitéve.

A „kék mag“ stresszt okozID-100228737

A stressz biológiailag az idegrendszer „Locus Coeruleus“ nevű részében, az úgynevezett „kék mag“-ban keletkezik, ami idegsejtek ezreiből áll és a szimpatikus idegrendszerrel áll összeköttetésben – ez a rész felelős a szív kalimpálásáért és az izzadós tenyérért. A stressz-központ pánikgombként működik, amely a testet készenlétbe állítja, amikor valami „stresszes“, tehát váratlan vagy látszólag fenyegető dolog történik velünk.

  Tünetek

A terhelés meghatározott testi reakciók formájában mutatkozik meg és egy erre alkalmas készülékkel mérhető a gyerekeknél.  A 30 mikrosiemens feletti értékek stresszes fázist jeleznek.  Riasztó, hogy néhány gyerek esetében olyan magas stresszértékeket mértek, amelyek egyébként csak menedzserekre jellemzőek.

Mi segítheti tehát iskoláskorú gyerekeinket a stressz legyőzésében?

 Íme három támpont a szülőknek:

  1. Tanúsítsunk megértést: a gyereknek az segít leginkább, ha szülei megértést tanúsítanak és támogatják őt, ahelyett hogy szemrehányásokkal vagy pánikreakciókkal tovább erősítenék a stresszt.
  2. Éljük meg a stresszt pozitív élményként: A stressz ugyanis pozitív érzésként is felfogható. A felelősség és a kötelezettségek felvállalása, az embert próbáló feladatok megoldása mind olyan jó dolgok, melyek a felnőtté válást elősegítik.
  3. Lazítsunk együtt egy közösen végzett tevékenység által: a közös főzés és étkezés során a nyomás csökken, az együttlét alatt a gyerek bizalom mal fordul a szülő felé – ez megelőző intézkedésként működik, hiszen a gyerekek ilyenkor még inkább hajlandóak problémáikról beszélgetni.

BeszélgesseneID-100146909k a jelenségről a tanárokkal, az iskolai pszichológussal és a szociális munkással, amennyiben a probléma a fejükre nőtt. Néhány iskola és betegbiztosítási pénztár stresszcoaching-ot is kínál a tanulóknak.

Három tipp gyerekeknek:

  1. Találj ki egy biztató mondókát, amit halkan mormolni kezdesz magadban, ha a helyzet stresszessé válik. Például: „Felkészültem, megcsinálom!“
  2. Már nagyanyáink is tudták: „Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!“ Tehát akármilyen nyúlfarknyi házi feladatot is kelljen három nap múlva leadnod, oldd meg azon nyomban, így dolgod végeztével nyugodtabb leszel, és az új, meglepő feladatok sem okoznak majd stresszt neked.
  3. Gondolj egy kellemes, nyugalommal teli élményedre: egy szép erdei sétára vagy egy otthon együtt eltöltött családi estére. Hunyd le a szemed és belül képzeld magad elé a pillanatot, mintha ismét megtörténne. Eközben lassan lélegezz ki és be. Érzed, ahogyan a stressz elszáll!

ID-100237285

Fordította: Balogh Rebeka

Forrás: http://www-de.scoyo.com/eltern/2012/02/ist-ihr-kind-gestresst/

By |2018-12-13T19:08:19+00:00december 13th, 2018|Blog|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..