A szülők pénz- és időhiánya, valamint a főzéshez való negatív hozzáállás, amelyek megnehezítik a gyerekkori egészséges táplálkozást.
Ezen felül további nehézségeket okoz a kevés sportolási lehetőség, és a zöld területek hiánya, ahol a gyerekek fizikailag aktívabbak lehetnének. Ezek az első eredményei az IDEFICS tanulmánynak. A cikk a túlsúly és az elhízottság megelőzéséről szól az európai gyerekek között.
Az elhízottság gyerekeknél és az ezzel összefüggő egészségügyi problémák egyre gyakrabban megfigyelhető jelenségek Európában. Az IDEFICS-tanulmány célja, hogy több tapasztalunk legyen a táplálkozási faktorok, a szociális környezet és az életvitel terén, mert ezek a dolgok az európai gyerekek egészségére is kihatnak. Ezt a tudást aztán különböző specifikus beavatkozási módszerek fejlesztésre, átalakítására, értékelésére és ellenőrzésére kell alkalmazni, a táplálkozás- és életmódfüggő betegségek elkerülése céljából.
Ahhoz, hogy információt szerezzenek azokról a tényezőkről, amelyek megnehezítik, az egészséges táplálkozást és a testmozgást a gyerekeknél , az IDEFICS-tanulmány a szülőknél és utódjaiknál 8 centrumban hozott létre nagyszabású felmérést. A részvevő csoportok a következők voltak:
- 155 hat és nyolc év közötti gyereket( 81 fiú, 74 lány) osztottak 20 csoportba, a csoportok létszáma 5 és 17 között volt.
- 106 szülőt akiknek a gyerekei 2 és 4 év közöttiek és 83 szülőt akiknek a gyerekei 6 és 8 év közöttiek ( 28 férfi, 161 nő) osztottak 36 csoportba, egy csoport létszáma 5 és 12 között volt.
A következők a problémák a gyermekek egészséges táplálkozásánál: A szülőknek nincs ideje főzni, pénzhiány, kevés motiváció, kevés együtt töltött idő a gyermekekkel ( ahhoz kevés az idő, hogy ellenőrizzék, mit esznek), nagyszülők, akik a szülők akarata ellenére édességeket és hasonlókat adnak unokáiknak, valamint könnyebb hozzáférés az energia dús, tápanyagban szegény élelmiszerekhez.
Az alacsonyabb jövedelmű családoknál, az egészségtelen táplálkozás valószínűsége nagyobb, mert az élelmiszer vásárlások inkább az ártól, mint a gyerek ízlésigényeitől függenek, és emiatt nem szigorúak a szabályok az élelmiszerek kiválasztásában. A szabályokra vonatkozóan is nagyok az eltérések egyes országok között, az iskolai étkezések tekintetében. Így Svédországban nagyon szigorúak és világosak, előírják az ételautomaták fajtáját és elhelyezését. Ennek ellenére a többi országban általában nincs egyértelmű szabály. Az iskolák többségében nincs a főzésről és a helyes táplálkozásról szóló tanóra (kivétel Spanyolország és Belgium), és a gyümölcs fogyasztását nem támogatják.
A legtöbb akadály a gyermekbarát foglalkozások ellen a gyerekek környezete. Hiányoznak a megfelelő terek, parkok, pl. játszóterek, tornatermek, sportcsarnokok, uszodák, zöld terület vagy bicikli utak. Ehhez jönnek még a biztonsági kérdések, mint például a komoly forgalom, a rossz állapotú kerékpárutak és járdák. Az iskolákban a szünetek túl rövidek, és sok esetben nincs elég hely a játékra és a lazításra.
A kisebb jövedelmű családoknak a pénz jelenti a legnagyobb problémát, habár ők is szeretnék, hogy gyerekük szervezett körülmények között sportoljon.
A legtöbb szülő olyan helynek tulajdonítja az iskolát, ahol a gyerekek biztosan egészségesen táplálkoznak. Ezt ők arra vezetik vissza, hogy a gyerekek meglehetősen sok időt töltenek az iskolában. Ebből az okból is be kéne vezetni a tantervbe a helyes táplálkozás tanítását, mert így az összes társadalmi rétegből el tudnák érni a fiatalokat. Ebből kifolyólag kellene minden iskolának egy részletes táplálkozási politikát kidolgozni, amelyek a szülők által is támogatottak. Az is fontos, hogy a szülők ezen a téren komolyan felelősséget érezzenek, és a saját és a gyermekük táplálkozásával igenis foglalkozzanak. Változtatások szükségesek az élőhelyünkön , mint forgalom-mentes övezetek, biztonságosabb utcák és kerékpárutak létrehozása, amelyek biztosítják, hogy a gyermekeknek öröm legyen a mozgás. Megfizethető sportlehetőségeket kellene biztosítani, hogy a szerényebb körülmények között élőknek is módjuk legyen a rendszeres testmozgásra.
Az iskoláknak (a fenntartóknak) is gondoskodniuk kellene a tanórák közötti, és tanórán kívüli mozgási lehetőségekről, és a tanárokat arra ösztönözni, hogy helyes magatartást mutassanak a gyerekeknek. Svédországban a napközikben komolyan megszervezett programokat nyújtanak a diákoknak az iskola alatt és után is, és Magyarországon a tanintézményekben megfelelő hátteret nyújtanak a családok számára, hogy együtt sportolhassanak. Közös játékok és sportos kikapcsolódások motiválják a gyerekeket, hogy aktívan töltsék el a szabadidejüket sporttal, és játékkal a friss levegőn.
A célcsoportban elvégzett közvélemény kutatás eredményei képezték az alapját egy Európa szerte kidolgozott életmód stratégiának, ennek a súlypontja elsősorban a gyermekek élelmezéséről és jobb kondíciójáról való gondoskodás volt az óvodában és az iskolában. Az Intervenciós program az alábbi ajánlásokat tette az oktatással kapcsolatban, meg kell tanítani a gyerekeknek, hogyan kell helyesen bevásárolni és egyszerű ételeket elkészíteni. A gyerekekkel meg kell értetni, hogy fontos a testmozgás, az iskoláknak és településeknek a gyerekek mozgására szakosodott foglalkozásokat támogassák és arról gondoskodjanak, hogy a gyerekeknek a mozgáshoz megfelelő terület biztosítva legyen. A kommunális tervek középpontjában az áll, hogy a döntéshozó személyeknek kezdeményezniük kell a biztonság javítását, és nagyszabású terveket létrehozni játszóterek, parkok létrehozására, valamint családi napok bevezetésére. Végezetül a szülőknek példát kell mutatni az egészséges és aktív, mozgásban gazdag életstílusból, és a gyerekekkel megismertetni az egészséges táplálkozást, hogy a gyerekek többet mozogjanak és egészségesebben étkezzenek.
További információk: www.ideficsstudy.eu
Fordította: Galambos Gergő és Koczák Eszter